Friday, July 04, 2008

خواطر مملة..لصيدلانية تحت التدريب ج6





بلغني ايها الملك السعيد ذو الرأي الرشيد ان تدريب المدعوة مي الساكنه بشارع الشهيد عبد الحي قد انتهي العام الماضي علي خير وربنا دفع عنها بلاوي كتير..ولمن لا يعلم فمي صيدلانيه تحت الانشاء...تحب دراسه الادويه من الالف الي الياء

ولها مذكرات قديمة عن معاناتها ف الصيدليه لمن يريد ان يعرف كم كانت تعاني هذه البونيه

ج1


ج2


ج3


ج4


ج5

http://salsabeeel.blogspot.com/2007/07/5.html
ورجعت الي تدريبها هذا الصيف كالعادة...دون اي نقصان في المواعيد او زيادة..مع ان صاحب الصيدليه كان منها مخنوق ومنفسن..لكنه ارتاحلها وقال ان شغلها متمكن

وطلب منها ان تاتي مره اخري هذا العام علشان يدبحلها زوجا من الحمام كان معها في الصيدليه ثلاثة..التعامل معهم يحتاج الي تحليل و دراسه

فهناك استاذ علاء وهو رجل صبور ورزين

وهناك استاذ احمد الطيب ولكن خلقه ضيق ومزاجه دايما طين

وشيماء التي جاءت بدلا من ايمان...لا تتكلم كثيرا وكانها تعاني الما في الاسنان

ماسبق كان المختصر المفيد

اما ماسأرويه عنها الان فيحمل بين طياته كل غريب وجديد

ففي احدي ايام الروقان حكت لي مي وهي تتناول عصير البتنجان عن اول ايام نزولها هذا الصيف للصيدليه..وكيف كانت تفتقر الي المتعه والتسليه...

قالت في ملل وهي بادي علي ملامحها الكسل:

---------

ِنزلت من بيتنا وانا حاسه اني لسه بحلم علي سريري...مانا
مخلصه امتحانات بقالي يوم واحد ومع ذلك اصريت انزل
الصيدليه..اصل كلهم ف البيت كانو مسافرين وانا كنت لوحدي ..قلت بقي اقتل الملل مع ان كان فيه طرق كتيييييييير اوي لقتله
بس نقول ايه ع المخ الضارب من مناهج العاقير والتحليليه وخلافه... عليه العوض ..البرج الاستبن ضرب ..عايزة اوصي علي برجين ماركة ميشلان
دخلت هناك وسلمت علي الكل واخدت مكاني بثقه ورا اكبر ريون وقلت ف سري يافتاح ياعليم يارزاق ياكريم استرها معانا يارب كان ناقص بس ارش شويه ميه قصاد الصيدليه عشان المنظر يكتمل...يلا ماعلينا


--------
((عايز تعاكس عاكس علي قدك))
دخل طفل مايزيدش عمره عن 10 سنوات كان شكله ظريف اوي ..ابتسمتله وقلت اما اجيبله انا طلباته دا الاطفال احباب الله واما
جيت اديله الباقي لاقيته بيسالني وهو بيبتسم وباهتمام شديد..

.انتي اسمك ايه بقي

فانا قلتله هه؟؟ اشمعني ياحبيبي

قال بجديه وكانه رايح يزورنا مع اهله بكره وهو بيوجه كلامه لاستاذ علاء اللي كان واقف جمبي :

عايز اعرف اسمها ياعمو
اصلها عسوله

هههههههههههههههه طبعا الكل نزل ضحك..ايه الاحراج ده يعني اخرتها اتعاكس من عيل عنده 10 سنين قلتله يابني انا صحيح طولك بس اكبر منك مرتين عجوزة عليك يعني ههههههههههههه عارف لو كنت اكبر شويه ماكانش عندي مانع اقوللك اسمي ههههههههه

طبعا دا وشه بقي كيلو طماطم ياعيني م الكسوف وواخد حاجاته
وديله ف سنانه والله صوعوب عليا . من اولها باتسلي علي خلق الله كده
عموما كويس من اول يوم نزلت جالي معجب عنده عشر
سنين...هانتكمان اسبوعين يجيني عريس ف ثانويه عامه ماحنا ياما نشوف
هههههههههه

-----------


((كفايه زلط عشان خاطري..خلينا ف الدبش))

ع العصر كده كنت قعده في امان الله وخلاص مش شايفه قدامي
م التعب مانا واقفه علي رجلي م الصبح دا غير اني مانمتش من ساعه اخر امتحان لاقيت واحد دخل انا قلت اشوفه عايز ايه

لاقيته بيضحكلي اول مادخل وبيقوللي ازيك

طبعا بقي ولان اذا ذكر االاذبهلال ذكرت كاتبه السطورفانا بصيتله بكل قرف وقلت بقي هو فكرني حد يعرفه باين

فقلتله برقه متناهيه وبنظره يملأها الغل

انا بشتغل هنا...اي خدمه يا حضرت؟؟؟؟

ايوة كده هو ده الكلام يابنت يامي...لازم تبقي شديده كده قال بيسلم عليا قال هاهاها ليه بقي بيشتغل معايا ولا بيشتغل معايا وايه ده هو بيستهبل ..دا راح يقف ف مكان البيع ليه...وكمان
فتح الادراج بتاعت الدوا عادي كده؟؟؟؟؟؟قطع افكاري استاذ احمد وهو بيقوللي بسرعه قبل مافترس الشخص
الودود زياده عن اللزوم اللي دخل سلم عليا ده وعلي الكل

دا دكتور محمد يامي بيتدرب معاكي ف الصيدليه

انا : وشي جاب الوان وقلت ف سري اااااااحم يادي الكسوف ياولاد...يعني حبكت يامي
عربيه الزلط دلوقتي طب كنتي اكتفيتي بالدبش بس

طبعا معرفتش اظبط الموقف ازاي بس يعني كانت بدايه موفقه
وزي الفل ولحسن حظي انه غلبان ومااخدش ف باله وقعد يتكلم بعد كده عادي

انا طبعا قلت امشي ساعتها عشان الشيفت بتاعي كان خلص وكنت حالفه انام يومين بعد ماتش الامتحانات المرير اللي دخلته لمده شهرين .. وكمان عشان محدش يتصاب اكتر من كده
بعد كده بقي لما رحت التدريب تاني حصل حاجه غريبه اوي.....


مولاااااااااااي

((خلفيه موسيقيه وصوت ديك عنده سعال ديكي))

2 comments:

أسماء علي said...

طلب خاص
ياريت تبيعي عربية الطوب والزلط والدبش بتاعتك
هتكسبي والله هتكسبي يا بنتي
..
شكلي هاكمل الصيف ده مع خواطرك

سلسبيل said...

اسماء
ماينفعش
اصلي لسه موصيه علي شحنه حديد عز
هيعملو شغل جامد
وبعدين خواطري تتشرف يافندم
مع مي مش هتقدر تغمض عينيك