Sunday, July 08, 2007

خواطر مملة..لصيدلانية تحت التدريب ج2


بعد ماعمو العربي ((مش بتاع توشيبا)) كلم الدكتور الجديد اللي اشتري الصيدليه
مباقاش ناقص غير اني اروح للدكتور بنفسي هناك اتفق معاه علي المواعيد
.مع ان تدريبي المفروض قانونا يبقي السنه الجايه بس انا متحمسه جدا اني ابتدي السنادي..دانا اعرف ناس بيتدربوا من اعدادي
المهم بقي
دخلت..
سلام عليكم
وعليكم السلام...رد علي واحد بكل هدؤ باين عليه انه طيب ع البركة
انا مي اللي بابا كان كلم حضرتك وعمو الع..
اه اه اهلا انتي ف سنه كام؟؟
اولي وطالعه تانيه
طيب بصي
ايوة...
استني كده...والتفت لاحد الزبائن..بس حسيت للحظة انه بيهش فرخه مليانه براغيت لما قاللي استني..وانه طايقني بالعافيه
قلت معلش فوتي يامي
اتلفتلي تاني..وهنا بدأ الكلام بكل غتاته
بصي يامي عاوز اعرفك حاجه مهمه انتي هنا جايه تكتسبي خبرات يعني تعتبري لوود علي الصيدليه ومصدر تعطيل دا اكيد
آآآ..
عشان كده ياريت تحاولي تكوني متعاونه ف المقابل..مش مجرد بتيجي تضيعي وقت
آآآ
تنحت وهزيت راسي بمعني ماشي
وكمان انتي حايبقي دا مكانك..وشاورلي علي احد اركان الصيدليه فيه ريون صغير جدا
ماتتحركيش منه
آآ
مفيش اي تصرف من غير ماتسالي حد من اللي بيشتغلوا هنا

..في غيظ...هممم
مفيش اي تعامل من اي نوع مع المريض
في ملل ....مممممم
مفيش اي حاجه..تعملي اللي بيتطلب منك وبس
الراجل ده محسسني انه جايب قطة تقف ف الصيدليه مش دكتورة تحت التمرين

و كان نفسي اساله ساعتها سؤال مهم ابقي امسح الصيدليه امتي سعادتك؟؟ ماهي حاجه تفلق يعني..عموما
عرفت ان البدايه كانت غير مبشره اطلاقا

خرجت من عنده وانا شبه يائسه ومش عارفه حعمل ايه وانا المفروض اروح بكره الضهر زي ماتفق معايا....بصراحه نفسي اتسدت بقي وبفكر ماروحش...دا اللي قلته ساعتها وانا راجعه البيت

9 comments:

No Fear said...

السلام عليكم
ده أنت كده حضرتك راحة تتدربي ما بالك بقة لو راحة تشتغلي
ده أنتي هتشوفي أيام
ربنا معاكي
سلام

سلسبيل said...

نو فير
انت بتخوفني ولا ايه ههههههههه
بس صدقني ونا بشتغل ارحم لسبب واحد
علي الاقل باخد مرتب
يعني مهما يتعمل فيا حاقول معلش اهو الناس بيدوني مقابل اخر الشهر
لكن اقنعني بقي ازاي اتبهدل البهدله دي وبيوفرو عمالة ويستفيدو مني وكمان ببلاش..ياعم دا افترا والله D:
عموما منور يا فندم

Unknown said...

هههههههههههههههه

ياعينى يابنتى هو بيعاملك كدة ليه ههههههههههههههه

ياحبيبتى ده انتى لسة طالعة تانية ع البركة .. اومال اللى ع البطالة مجبور يعمل اييييييييييييه

بس خدى بالك بعد التخرج بردو بيبقى فى تدريب من غير فلووووووس .. شحططة بقا ومواصلات لله وللوطن بعيد عنك يعنى

معلش تعالى على نفسك واستمرى واهو حتكتسبى خبرات زى ماعمو اللى مش طايقك بيقول
:D

سلام ياقمر

سلسبيل said...

انسانه...امال لو شفتي اللي بيتعمل فيا بعد كده ههههههههههههه
انا خلاص بقول مش عاوزة خبرات ولا بتاع
وبفكر اقضي باقي الصيف زي زمااااااااااااان اه يااعصابي نفسي اصحي العصر ايه الافترا ده
منوراني ياقمر

No Fear said...

السلام عليكم
ربنا يوفقك

كراكيب عادل said...

هههههههههههههههههههههههههه

متخيل شكلك وانتي مركونة في الزاوية الي تحت دوا الكحة علطول

مسكينة يا مي

طب لو تخيلنا انك مثلا عصيتي الاوامر دي

دة ممكن يطردك برة

ويقولك بررررررررررررررررة

زي ما بنشوف في الافلام

او ممكن يروح فاتح باب الصيدلية ويشاور علي برة ههههههههههههههه

سلسبيل said...

نو فير..
يارب يوفقنا جميعا

سلسبيل said...

كراكيب عادل
هههههههههههه لا انا مش ف ركن دوا الكحه انا ف ركن المراهم والفوارات
وبعدين مين ده اللي يطردني..هههههههههههه مش للدرجادي ياعم هوه انا خلاص اتهزقت اوي كده..دا كان يبقي فيها دم للركب
وبعدين مافتكرش انه ممكن يعمل كده..هوه شاف مني كتير ولسه ماعملش الخطوة الجريئه دي يبقي مش حيعملها خاصه بعد ماتبعت معاه اسلوب الغلاسه
عموما لما اكمل الحكايه حتعرف
قال يطردني قال ...هع

الأباصيرى said...

تعقيبا على كلام عم عادل المكركب
ممكن برضة تلاقية بيجرى وراكى فى الصيدلية بأيد مقشة ويقولك
أقلعى الجزمة محدش هيقلعهالك
الفلكة يا جااااااااابر

ثم طاااخ بأيد المقشة على نافوخك
بالأضافة لركلة من بتوع أبوتريكة
وهوووب تلاقى نفسك برة الصيدلية

هههههههههههههه

شكلها كدة هتبقى فاتحة خير عليكى
:)