Sunday, July 13, 2008

خواطر مملة.. لصيدلانيه تحت التمرين.. ج7


بعد البداية المشرفة اللي بدأت فيها علاقتي مع زملائي في العمل في صيدليتي العزيزة

بدأت اشوف العجب العجاب من زبايني الافاضل واللي في خلال مده مش كبيره ممكن يؤدي لحرقان في المراره وارتفاع في الضغط وزغلله مع رغبه متكرره في ضرب اي حد يدخل يطلب دوا واحساس ان الربع اللي كان ممشيني طول السنين اللي فاتت هيضرب وساعتها مش هيبقي موقف لتشيف


(عروستي)


بالرغم من انها لعبه كنا بنلعبها زمان ...صراحه طول عمري بكرهها عشان كنت باكسل افكر....بس اكتشفت انها طلعت اللعبه المفضلة للمترددين علي الصيدلية

حسب معلوماتي ان ابسط حاجه ممكن انسان يعرف ابسط اداب الحضارة سواء متعلم او لا المفروض يعملها هي انه يحفظ اسم الدوا اللي بينتظم عليه واللي حياته ماتمشيش من غيره

لكن ازاي هو الواحد في بلدنا فاضي لايه ولا لإيه حتي اسم الدوا يامؤمنين مش ف دماغكو اصلا تحفظوه..خلاص الطناش وصل للدرجادي

ححكيلكو علي موقف بيتكرر ف اليوم حوالي اربع خمس مرات ودا ع الاقل

يدخل رجل كبير او ست او ممكن انسه او شاب

لو سمحتي يادكتوره انا عايز دوا للقلب

انا ببراءه..اسمه ايه يااستاذ

هو ف الحقيقه انا معرفش بس ممكن افتكر شكله لو شفته

طبعا انا بتنح بكل ثقه وبالتاكيد مش بحاول ادور علي حاجه لاني معرفش اطلعله كل ادويه القلب اللي ف الصيدليه انا مش ابو بكر الرازي

فطبعا بنده لاستاذ احمد ينقذني علي اساس انه عارف طبعا اكتر مني واشوف زباين تانيين بس بفضل اراقب من بعيد عشان ببقي عايزة اعرف صراحه المريض كان عايز انهي دوا وبسمع بقي حوار زي الفل

استاذ احمد في محاوله للتركيز:: ايوة يااستاذ قلتلي دواك اسمه ايه

والله مش متذكر بالظبط بس العلبه كانت لونها اخضر وفيها دواير بني شبه الكحك

كحك!

اشوف استاذ احمد ساب اللي ف ايده ولف علي كل ادويه القلب اللي لونها اخضر وعليها كحك ولو كان حظه حلو ولقي حاجه تقرب لها غريبه مثلا مش كحك ههههههه ووراهاله

شوف كده دي

معلش تصدق طلعت كنت بتكلم علي دوا تاني...اللي اقصده ابيض وفيه خطين حمر

يحاول استاذ احمد انه يتجنب حدف الراجل بالمقص اللي جمبه ويقولله وهو بيجز علي سنانه ويقولله علي عيني حاضر هشوفهولك

بعد عده دقايق يظهر استاذ احمد بشويه علب

هي دي

لا

طب دي

لا

ودي

برضه لا

الراجل وكانه جاب التايهه: طب بص سيبك من كل اللي فات لاني بصراحه مش واثق من اي حاجه قلتها عشان ناسي لكن اللي فاكره فعلا هو ان العلبه منه كانت ب 11 جنيه

ومكون من مقطعين تقريبا ومقطع منهم فيه حرف كاف

ابص لاستاذ احمد الاقيه قرب يصفر م االغيظ زي مابراد الشاي بتاعنا بيصفر لما بيغلي

يقطع الزبون افكار استاذ احمد وهو بيضيف بكل ثقه وابتسامى صفراء تكسو ملامحه

او لام

ياعم حرام عليييييييييك بقالك نص ساعه مستلمني وطلعتلك كل ادويه القلب اللي هنا

الراجل ببراءه تغيظ:قلب؟؟ انا قلت قلب انا قلت دوا للضغط طب اقوللك علي ماروح البيت ادور علي علبه فاضيه ليه لاني حاسس اني تعبتك شوووووووووية


هاتلي شريط ريفو


يخرج واحنا في ذهول


بل اذبهلال


واستاذ احمد بيشد ف شعره


عليه العوض اذا كنت انا اللي كنت بتفرج بس ضغطي علي

امال الراجل اللي بيجري علي ولايا ده يعمل اييييييييه



السؤال هنا..امتي هيهتم المواطن المصري بابسط امور حياته ومش هطلب انه يكون استاذ جامعه ولا ان ذاكرته تبقي فولاذيه...علي الاقل يحتفظ بورقه يكتب فيها ...الحاجات اللي ممكن تنقذه بدل مايفتكر انه بيفتح محرك بحث جوجل او
بيلعب كلمات متقاطعة
ولا ايه؟

6 comments:

أسماء علي said...

هي يإما كااااااف
أو لااااااااااااام
..
على رأي محمد صبحي في المسرحية بعد الشلل
قالك ايييييه؟؟
تبقى بسم الله الرحمن الرحيم
...
مي
سيبك من الصيدلة
ده كشك السجاير احسن
وخاصة اللي داخل يشتري سجاير بيبقى عارف اسمها
............!

abo salah said...

بعد السلام عليكم

بعد كل دا وفى الأخر أخد شريط ريفو بس
هههههههههههههههههههه
اه هوا يأخد شريط ريفو وأنتى ودكتور أحمد تأخدوا شريط الضغط
ههههههههههههه

أنت فكرتنى بنفسى لسه النهارده
كنت عند الدكتور فى صيدلية كده بأغير على الجرح
والمهم لقيته بيقولى لازم تأخد المضاد الحيوى اللى كاتبهولك الدكتور اللى خيطلك الجرح

قولتله انا خدته بس خلص .. راح قالى لازم تعيده تانى

بس اوعى تفتكرينى منهم
هههههههههههههه

لأنى انا معذور ورايح اساسا مش على اساس انى اشتري المضاد الحيوى .. انا رايح اغير علي الجرح بس

فراح قالى اسمه ايه المضاد الحيوى
قولتله بصراحة مش متذكر بس هوا علبته بيضة فيها مستطيل اخضر وب 8 جنيه
هههههههههههههههههههه

بس ماغلبتوش يعنى زي اخينا بتاع الريفو لأنه جابهالى من اول مرة

يالا ربنا يعينك ويصبرك .. بس خلى دوا الاعصاب في جيبك

تحياتى

shreen said...

سلسبيل

انا لسة عاملة كده فى الصيدلية الاسبوع اللى فات

واااااااااااااااااء

بس بجد انا ذاكرتى قوية ومش بانسى

الدوا كان لاختى
دوا قولون

وهى ما كانتش فاكرة اسمة

وقالتى العلبة خضرا وعليها زى ما يكون ورقة شجر

وهو دوا فوار

وانا بكل شهامة

قلتلها هاجيبهولك

وكنت مكسوفة جدا من الصيدلى وانا باقولة مش عارفة اسمة

وبعدين طلعت اختى العزيزة بتتكلم عن دويين مختلفين

واحد فوار

وواحد علية ورقة شجر

بس الراجل كان فاكرها سبحان الله

وافتكر الدوا اللى خدتة من عندة الاسبوع اللى قبلة

وجابهملى

اجيلك تضربينى انا

ولا اجيبلك اختى تضربيها

انت اية رايك؟

سلسبيل said...

هههههههههههه بالظبط يااسماء
عملت كده مره لما بنتين كانو داخلين عايزين قطره وذلووووونا عشان نعرفها انا بقي رحت قايله كده

بالنسبه بقي لكشك السجاير
فانا ممكن اضرب عصفورين بحجر وافتح كشك سجاير قصاد الصيدليه جمب مكنه الفشار اللي تبع الصيدليه برضه واللي قصادها تلاجه الايس كريم اللي برضه تبع الصيدليه
واهو كله بيجري ورا اكل عيشه

سلسبيل said...

ابو صلاح
كده برضه بتعمل زيهم ههههههههه
بس والله دانت طلعت ارحم منهم خالص
ماغلبتش الناس معاك
ايوة كده ده الكلام
مافيهاش حاجه لو الواحد نسي الدوا بتاعه
بس حرام برضه يجيب شلل للي قدامه
وبالنسبه لدوا الاعصاب فانا خايفه ان الواحد مره دمه يتحرق ومن كتر الغيظ مايلحقش يحط ايده ف جيبه يطلعه ..راييه يبقي ف صورة محاليل وكانيولات عشان يبقي مفعوله مستمر هههههههههههه
تحياتي

سلسبيل said...

شيرين
انا بقول تعالي وهاتي اختك ف ايدك انا هتصرف معاكو ههههههههههه
حرام عليكو ماعندكوش اخوات صغيرين
ايه اللي عملتوه ف الراجل ده
المهم طمنيني هو لسه عايش وبصحته ولا جاله شلل رعاش ولا ايه ههههههههه