Sunday, December 21, 2008

وكل واحد مننا يركب حصان خياله..درجن درجن درجن درجن


مش عايزة حد يتخض من عنوان البوست..عاااااادي جدا

واحده وبتمتحن..مفيش اي داعي للاندهاش

احلا حاجه ف الواحد لما بيركب حصان خياله ف وقت ماهو مش فاضي اصلا يكون عنده خيال ولا يركب حصان

ماهو اصل الابداع مابيطلعش الا ف ايام الشده

ومااكثرها ف الامتحانات

وتلاقي ورق المذاكره مليان خواطر وقصايد ورسومات لو لزم الامر

طبعا بغض النظر عن الرسومات والاستركشرات المقرره ف المواد اصلا..دي طبعا العبقريه بتتألق فيها وف النهايه
بيطلع مركب واخد صفحه بحالها

ولو الصفحه ماكفتش ممكن اكمل رسم ع الترابيزة لو امكن بس ياريت محدش يعرف ماما

:)

ايام الامتحانت لا شك ف انها فترات غلسه

لكن بحس اني بكتشف فيها نفسي من جديد

يمكن لان من صعوبتها بتخلي مخ الواحد طالع ع الرابع

بيشوف الحياه بمنظار واحد قرب يتجنن

الحياه ساعتها بتبقي باينه حلوة اوي ومبهره ومش عارفين نطولها

علي عكس شكلها باقي السنه

او يمكن لانه بيسرق ساعه قبل النوم يفكر فيها ف كل الحاجات التافهه والمهمه اللي مش بتفرض نفسها عليه الا ف الامتحانات

او يمكن لانه بيحس انه مهم وكل البيت شايله علي دماغه عشان بيمتحن

محدش عايزة يتعب عشان بيمتحن

محدش عايز يزعله عشان بيمتحن

يطلب اي حاجه عايزها تتنفذ ف ساعتها عشان ايييه؟؟

برافو

برضه عيشه حلوة

وملوكي

بس لو مايبقاش فيها صداع..وقله نوم..والام الفقرات الفظييييييييييييييعه اللي انا حاساها دلوقتي

كنت اتمني كل السنه تبقي امتحان

واتمني ليه

طب ماهي حياتنا كلها امتحان

سبحان الله

وانا اللي زعلانه عشان بمتحن ف الكليه بقالي شهر

طلعت عايشه ف لجنه امتحانات

طب ياتري تقديري هيطلع ايه
سؤال نط ف بالي فجأة

ياتري كل واحد مننا فكر تقديره ايه ف الامتحان الفاينال بتاع الدنيا
يارب نكون من اصحاب الامتياز ف الدنيا والاخرة وخصوصا الاخره

؟؟

انا حاسه اني بدات افصل شحن ودا شئ كويس جدا بس للاسف خايفه المرحله الجايه اشوف هلاوس والا قي المركبات اللي ف الورق طلعت تتكلم معايا وبصراحه انا مبحبهاش ومخصامها ومش عايزة اكلمها تاني لانها اخر مره كانت بتهزر هزار تقيل

هقوم الم مجزرة ورق الفايتو الي مغطي الارض
واكمل اخر تلات صفحات ف المذكرة اللي مش عايزة تخلص
وان افتكرت منها حاجه بكره ابقو قابلوني :)


واشد اللحاف

وانام عشان اصحي

واصحي عشان اذاكر

واذاكر عشان انجح

وانجح عشان انام

وانام عشان.....

6 comments:

حاسوباتيه said...

ههههههههههههه فكرتيني بنفسي لما كنت لسه بمتحن بس انا لسه متخرجه السنادي فالحمد لله عديت وخلصت من وجع الدماغ ده ويحلى النوم قوي ايام المزاكره والالهام كله يجي
ربنا ينجينا من يوم الامتحان الكبير يارب كلنا
وربنا يوفقك في الامتحانات يارب

سلسبيل said...

حاسوباتيه
يابختك ..وعقباللللي
نفسي اجرب البيات الشتوي من اول ماالشتا يبتدي لحد الربيع
مش افضل اذاكر ف عز البرررررد وننزل نمتحن الصبح ف المطر والسقعه
و ااااتشوو
صحيح بس انا مش فاهمه ليه النوم بيبقي فارض نفسه اوي ايام الامتحانات كده مع اني ف الاجازة مابنامش تقريبا
غريبه فعلا
يلا انا هقوم اكمل نوم بقي
يووه اقصد مذاكره
:)

مسدس صغير said...

هلوسات امتحان.. انتى بتقولى فيها انا كنت بكتب ايام الامتحانات فى اليوم الواحد ييجى 10 قصايد او هبل فى هبل بعد ما خلصت ممكن اكتب فى السنه قصيدتين. ع العموم ربنا يوفقك ويفوقك من النوم ده..

سلسبيل said...

مسدس
فعلا ايام الامتحانات بتمثل لي قمة منحني الابداع والافتكاسات اللي بيبقي ف النازل جدا اول مابحس بالفراغ
والاجازة والبيات الشتوي ايام بتاع اجازة نص السنه والبيات الصيفي برضه بتاع اجازة اخر السنه
الظاهر الواحد مخي بيصحصح ف الامتحانات بس
بس انا حاسه اني مخي فوت خلاص
لدرجه انه خلاص بقي غير قابل لانه يستوعب حاجه جديده من الماده اللي بذاكرها
ادعووولي ربنا يثبت الكلمتين اللي مذاكراهم ف دماغي واعرف احطهم ف الورق
يلا اما اقوم اكمل مذاكره بقي

الحرامي said...

بيا ن رقم 1
بيان تأسيس العصابة
يشرفني انا الاستاذ / حرامي لص نشال

ان اعلن لكم عن تأسيس اول عصابة لسرقة المدونين

واحب اعرفكم اني خلاص بقي عندي عصابتي
واسلحتي ومفاتيحي وطفاشتي واعلن لكم جميعا عن ميثاق الشرف لتأسيس هذه العصابه

ويتضمن المواد الدستوريه التالية
1- ان لا يتم سرقة الا ما هو نفيس وغالي وعلي المدونين اللي أي كلام انهم يتطمنوا لاني مش هقرب ناحيتهم
اما المدونين المتميزين فيعرفو اني هسرقهم هسرقهم
2- اي عملية سرقة او سطو مسلح لن تتم الا بعد التهديد والوعيد يعني هبعت رساله للزبون اقوله اني نويت اسرقه
3- يتم ترك بصمات(تعليق ) علي كل مدونه تمت سرقتها عشان تعرف انها اتسرقت


4- يتم عمل نقطة بوليس (عندي في المدونه ) لتلقي البلاغات والشكاوي والتعليقات

5- لن يتم نشر اي موضوع الا اذا كان مسرووووق يعني انا مش هكتب حاجه من عندي

6- ان جيت في يوم واتقفشت فسوف اعلن توبتي وابطل سرقه واحل العصابه
وعشان تقفشني لازم تعرف اسم المدونة الاصليه بتاعتي اللي هيه مش سرقه يعني
- يتم نشر هذا البيان علي اكبر عدد ممكن من المدونات للعلم فقط
اعلانات مبوبه
اعلان لكل الجرايد الرسميه والغير رسميه
مطلوب مساعدين لحرامي.... علي ان يكونوا خبره لا تقل عن عام في السرقه والنصب والتدوين وعلي من يرغب في التقدم للوظيفه ارسال cv وصورتين او تعليقين
امضاء
الحرامي الكبير

شركة تسويق الكترونى said...

شركة صيانة خزانات بمكة
شركة صيانة مسابح بمكة
صيانة مسابح بمكة
شركة تنظيف مسابح بمكة
شركة مقاولات بمكة
أفضل شركة مقاولات بمكة
أفضل شركات مقاولات بمكة