Sunday, February 07, 2010

الشرح المعلِّل....لنظرية البصل المخلل




من طفولتي ولحد دلوقتي.وانا عندي ازمة بتؤرقني وتطير النوم من عيني الا وهي التردد
عمليه اتخاذ قرار فاصل بتتحول الي حاجه مرهقه وصعبه جدا بالنسبالي سواء القرار ده ف حاجه

مهمة او تافهة
من كتييييييير اوي..ولا بلاش كتير دي احسن انا لسه صغننه :D
يعني تحديدا وانا عندي 4 سنين
كنا ف المصيف وبناكل سمك زي اي ناس طبيعيين
وفي النص فيه طبق مخلل في اصناف واشكال وانا طبعا سايبه الاكل وقاعده باكل جزر بس..كانت

هوايه عجيبه..وياريته نفع بعد كده :)
المهم..لاحظت ان كل البشر الطبعيين اللي جواليا باكلو حاجه مدورة صغيره كده ف طبق المخلل
سالت ماما ايه دي قالتلي دا بصل ..وانا بقي مكرهش ف حياتي قد البصل عشان وانا صغيره لما

كنت لما ماما تقطعه عيني كانت بتحرقني
قلتلها حلو؟
قالتلي اه ياحبيبتي اديكي واحده تجربيها
نطيت من علي الكرسي بذعر...لالا خايفه يحرقني ف بوقي
قالتلي لا دا التاني البصل الني دا بصل مخلل
قلتلها يعني حلو ومش بيحرق
ايوة حلو ومش بيحرق
سكت شويه ورحت معيطه وقلتلها لا بس انا خايفه يحرقني
هنا ماما كانت زهقت وقالتلي خلاص ياحبيتبي براحتك
طبعا سكت تاني وبعدين اكتشفت ان الجزر خلص وكدا لازم احل محله باي صنف تاني..وجه ف
بالي ال بصل لاني بصراحه كنت هموت واجربه
قعدت جمب بابا ووشوشته
بابا..انا عاوزة اكل بصل
ماشي ياحبيبتي خدي واحده اهي يامانو
مسكتها بتردد..وقربتها من بقي وبعدين رميتها تاني وقلت لااااااا بس انا خايفه تحرقني
ماما اخدت بالها وبدأت تتنرفز...انتي يابنت..عاوزة تاكليه كليه مش عاوزة بطلي هبل واقعدي
كملي اكلك ماتوجعيش راس بابا

بس انا عاوزة اكله
طيب كلي
لا خايفه يحرقني
متخافيش مش هيحرقك
متأكد
بابا كان خلاص مش قادر يبطل ضحك وقاللي ..ايوة
عاااااا انت بضحك كده ليه اكيد بيحرق ومخبيين عليا
خلاص ماتاكليهوش
لكن انا عاوزة اكله
وانفجر الكل ف الضحك
وفضلنا ف موال عاوزة اكله بس خايفه يحرقني دا لحد باليل..واللي كان موجود من قرايبنا وقتها

اتدخل عشان يفض النزاع والجيران سمعو.. وانا مفيش فايده فيا..مخي كوتشي اديداس
لدرجه انهم اتلمو حواليا ف حلقه وبدأت اتحول لوسيله تجلب الضحك..والحاضر يعلم الغايب

بقي..وكل من هب ودب بقي يشتغلني كده..ومفيش مانع لو واحد معدي ف الشارع وسمعني يطلع

يضحك عليا شويه ويمشي تاني مانا خلاص بقيت هزق
الغدا خلص وماما قامت عملت الشاي ورجعت بقي وكل واحد فيهم يشرب الشاي
ويقوللي مابتاكليش بصل ليه يامانو
اقولله خايفه
خايفه ليه يامانو
خايفه يحرقني
ييييييييييييييييييه بجد الكبار دول مفتريين اوي :D
وبعد ماكبرت ..فضلت قصته ملازماني لحد دلوقتي ف كل حاجه ولازم كل

ماتردد بابا يقوللي...انتي هتعملي زي يوم البصل المخلل !!!!
ومش انا بس
اي حد متردد تلاقي اللي حضر الموقف اياه يقولله انت عامل زي اللي خايف ياكل البصل المخلل

هههههههه قصتي بقت تتاخد كحكمة من حكم القدماء..والله ودخلتي التاريخ يامانو
-----
فاكرة مرة تانيه برضه بس دي كانت ماما هترميني م البلكونه
كان عندي امتحانات و المفروض انهم ف البيت يسافرو
وكنت متردده اسافر معاهم ولا لا
توكلت علي الله وقلت هسافر معاهم وهي ساعه مسافه السكة ولما اوصل معايا كتبي هذاكر ف اي

حته
جهزت الشنطه..ولبست ووقفت عند باب الشقه..
وهم خمس دقايق..قلتلهم لا مش مسافره..رجعت تاني اوضتي بالشنطه ورحت مخرجه اللي فيها

ورجعت اللبس الدولاب
عشر دقايق بالظبط ولاقوني لابسه ومحضره الشنطة تاني ههههههههه وواقفه علي باب الشقه باقوللهم

يلا انا جاهزة
بابا ساعتها كان مشغول ف حاجه لسه ودا للاسف اداني وقت اضافي للتفكير
علي ماخلص اللي ف ايده وقاللنا يلا..لاقاني بالبيجامه
جرا ايه يابنتي؟؟
لا خلاص مانا فضيت الشنطه تاني وقررت مانزلش ماهعرفش اذاكر
طبعا لحس حظي ان بابا اهدي شويه من ماما ف المواضيع دي
قاللي طيب ياحبيبتي براحتك عموما ماهانتأخرش..سلام يامانو
سلام يابابا....بابا بابا..بقوللك ايه
تفتكر يعني اسافر؟؟

بدات احس انه عاوز يرميني بالفازة اللي جمبه بس حاول يتمالك وقاللي الانسب ليكي يامانو اعمليه
قلتله يعني ماسافرش؟؟
مع السلامة يابنتي
نزلو ع السلم وانا فضلت واقفه علي باب البيت
يعني انتو متأكدين ان كده انسب؟؟ولا كنت اسافر..بس لو سافرت هضيع وقت..وانا عندي

امتحانات..لكن ف نفس الوقت نفسي اسافر
محدش بيرد عليا لييييييييه
--------
اما الخروج بره مع صحباتي فدا ازمة لوحده
خصوصا لو محتارين هناكل فين بره..بناخد ساعه علي مانقرر وكل العطله دي بسبب حضرتي
كنتاكي ولا بيتزا ولا مؤمن يامانو
همممم كنتاكي...
لالالا استنو...هممممممم...طب قررو انتو علي مافكر وف الاخر نستقر علي راي جماعي
!!!!!
طب خلونا نتكلم بصراحه
فيها ايه لو اتكلمنا بصراحه
التسرع مش حلو ياجماعه ....انتو بتبصولي كده ليه
وبعد تفكير وعصر مخ
بسم الله الرحمن الرحيم...الاجابه تكا
احنا خيرناكي بين تلات حاجات حد جاب سيره تكا
انا بقي عاوزة تكا
موافقين ..خلينا نعدي الخروجه دي علي خير
شويه كده
احم بست بست
بنات

هاااا
مابلاش تكا
مانخليها بيتزا

اللهم طولك ياروح
احنا اساسا مش هنسمع كلامك تاني وبعد كده عاوزة تكلي كلي ف بيتكو
وبعد شد وجذب نستقر علي راي اخيرا ونروح مكان تاني خالص
وتيجي الازمة الاكبر
الاوردرررر
كل البنات يقررو ف ساعتها هايطلو ايه
والجرسون مستني ياخد الاوردر مننا
والشئ الوحيد اللي مانعه
هو سعادتي
طبعا بحاول اتجاهل صحباتي وهم بيبصولي شزرا..وبافضل ابص ف المنيو
اطلب فراخ
لالا...
طب مكرونة...همممممم والله فكره
طيب خلاص مكرونه

اخيييييرا
لااااااااااااااااا استنا
هات المنيو تاني كده
همممممم لا هاتلي سمبوسه
هممممم لاااااااااا استنا
هات المنيو انت مستعجل ليه
لالا مكرونه خلاص

وبعد مالجرسون يمشي وهو بيشتمني ف سره
اهمس في ودن صحبتي اللي جمبي واقوللها..تفتكري كان هيبقي احسن لو طلبت محشي؟
-------------
بجد شئ بشع.
.وبيحطني ف مواقف فظيعه
ولحد لوقتي بحاول اتغلب علي الحكايه دي..وبصراحه فشلت ف اغلب الاوقات
بس انا مصممة اتغير خلاص
وهاخد قرار وهتحمل اختياراتي من هنا ورايح ايا كانت
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

هو انا بس عاوزة اسال سؤال
متأكدين ان البصل المخلل فعلا مابيحرقش؟؟!!!؟؟

7 comments:

Shreef said...

:D

لا متقلقيش مش بيحرق و بعدين من كلامك كدا يبدو ان لغاية دلوقتي لسه مجربتيش البصل المخلل يبئى يا فندم اولى خطوات التغلب على التردد هي التهام كمية لا بئس بها من البصل المخلل و الاستمتاع بيه لغاية اخر بصلة :))

انا كنت بعاني من نفس المشكلة على فكرة (التردد مش البصل) بس اعتقد انها ميزة و عيب في نفس الوقت ميزة لانك بتفكري بجدية قبل ما تاخدي اي قرار و عيب انك ممكن تاخدي وقت طويل علشان تاخدي القرار ده اللي بيكون انتهى الوقت المحدد اصلا لاتخاذه

المهم حاولي مش تترددي في القرارات اللي مش مصيرية و خدي كل الوقت اللي تحتاجيه في القرارات المهمة

تحياتي يا فندم و اسف لقلة زياراتي لكن بحاول اكون متابع قدر الامكان من خلال الريدر .. عموما بالتوفيق دايماً ان شاء الله في حياتك
:)

سلسبيل said...

شريف
طب كويس انك طمنتني..كده فاضللي بس 99 واحد اساله هو بيحرق ولا لا عشان اكون اتأكدت تماما:D
وبعدين تصدق اني لما لاقيتك قايل انك كنت بتعاني من نفس المشكله افتكرت انك بتتكلم عن البصل ههههههههههه كويس انك نبهتني
المشكله ف التردد كمان انه ممكن يخليني مكاني مبتحركش..لمجرد ني خايفه اخد قرار ف حاجه وافضل كده محلك سر
ودا اكيد ممكن يأثر عليا بعد كده
واغلس حاجه كمان اف الامتحانات..كنت كتير ابقي حاله سؤال صح واتردد قبل ماسلم الورقه بدقيقه واغيره واكتشف بعد كده اني غلط الحكايه دي كانت بتخلي المدرسين بيشدو ف شعرهم مني
:D

دمت بخير واشكرك علي متابعتك وتعليقك :)

Leonardo said...

طبعا يا سلسلبيل البصل المخلل بيحرق جدا يابنتى
مين اللى ضحك عليكى وقال لك غير كده
هوه يعنى الفلفل الحراق لما بيتخلل مابيحرقش ؟
أهوه البصل كده تمام :D

تأثير الفراشة said...

:) :) :)

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

بوست لذيذ جدا :) ، بس فى نفس الوقت عميق
و على فكرة اللى بتوصفيه ده مش تردد على قد ما هو خوف من التجربة ، أو بمعنى أدق خوف من الخطأ ، بيخلى الانسان لا يجرب حتى لا يخطىء،لكن الحقيقة إن أكبر خطأ الواحد ممكن يعمله هو إنه لا يجرب

توكلى على الله ، و خذى قرار ، و حتى لو طلع غلط ، اسألى نفسك كده ، لو طلع غلط إيه يعنى اللى هيحصل؟ غالبا هيكون الشىء اللى خايفة منه لا يستحق كل هذا الخوف

و دلوقتى إجابة على سؤالك "البصل المخلل بيحرق و لا لأ؟"
هقول لك ، و افرضى حتى إنه بيحرق ، إيه اللى هيحصل ؟ أسوأ حاجة ممكن تحصل إنك تحتاجى تاكلى بعده علبة زبادى
:)
و ساعتها تبقى كسبتى أكلتين بدل واحده:)

سعيدة بالتواصل معاكى، احنا طلعنا زمايل كمان:) ، بإذن الله يدوم التواصل

تحياتى لك ، أتمنى لك كل التوفيق

سلسبيل said...

ليوناردو..
وانا اللي كان نفسي حد يشجعني ..تقوم انت مدمر كل محاولات الناس لكسر الجليد بيني وبين البصل المخلل
بس علي فكره انا كلته بقي هه..وطلع حلو :p
وعلي فكره بقي..مش كل الفلفل المخلل بيحرق كمان..واضح ان معلوماتك قدييييييييمة
منور البلوج يافندم:)

سلسبيل said...

الزميييلة ..تأثيرة الفراشة
لامانع احيانا من بعض الجنون والاندفاع خاصه اذا كان الامر ينطوي علي تجربه جديده وفريده .حتي لو كان حصاد تلك التجربه المزيد من خيبه الامل او الفشل الذريع..فكما تعلمين..فالكنز احيانا يكون في الرحلة..لا اخفيك سرا كنت ارتعد خوفا من مجرد التفكير في الفشل..ثم لا اذكر متي قررت التمرد علي كل تلك العفاريت والتمسك بشعار..ماذا لدي لاخسره؟؟ او هي موته ولا اكتر..ولعل السبب في اعتناقي هذا المبدأ يرجع بعد الله الي شخص اعتبره مثلي الاعلي...تعلمت منه حب المغامره وكسر الملل
لا اخفي عليك انني في بعض الاحيان يتملكني الخوف من التجربه او اقع بين براثن التردد لكن سرعان مااحاول التغلب علي كل هذا الهراء والتمسك بمبدأي الجديد...
اسعدتني زيارتك كثيرا واتمني دوام التواصل
خالص محبتي :):)

أسماء علي said...

هاجبلك برطمان بصل مخلل ف عيد ميلادك الجاي لما نشوف اخرتها
:)