Thursday, November 02, 2006

انا.....هي

يبدو كل شئ في اسواء حالاته..مثلي تماما الان..لا اري نقطه واحده بيضاء بين كم السواد الهائل الماثل امام عيني تماما مثلما لا اجد احيانا نقطه واحده سوداء عندما تصبح بعض اللحظات مضيئه اكثر من المنطقي اغمضت عيني وانعزلت عن الوجود وانا علي الكرسي الكبير تذكرت لحنا شجيا لاغنيه اعشقها..لم اشعر سوي بشئ حار يسيل من عيني ليختفي سريعا بين خلايا وجهي الخمري المتضائل من ايام الاغتراب
طعم انتصارات وانكسارات وشوق يقتلني الي اشياء من الماضي.القريب او البعيد ..
ذكريات محبوسه بين جدران الغرف المغلقه في منزلنا القديم لا انا اذهب اليها..ولا هي تتنازل وتاتي الي لتبني من جديد قصصا من الورق داخل ادراج مكتبي
احرف ووجوه ممزقه فوق اسوار الذاكرة تأبي البقاء او الرحيل
اعين تحاول نبش افكاري ..واجباري.علي التخلي عن اخر ادوار البساطة
خاطر مكسور..وغرور يولد من رفات انسان مكبل بالقهر
ببساطة
...اخر ايامي كانت اول ايامها..قد كنت يوما ما انا...لكنني الان هي....
..هي اخري لا اعرف من هي.
ألم اقل ان كل شئ الان في اسوأ حالاته

2 comments:

3lool said...

مش عارف اقولك ايه
البوست ده اجمد واحد في مدونتك كلها
ولا يمكن انا اللي شايفه كده علشان ساعات كتير بحسه

بس قوليلي هو من انتاج فكرك ولا نقلتيه لانه عجبك؟

سلسبيل said...

الاخ الفاضل 3lool
اولا شكرا علي تعليقاتك واتمني ان محتوي المدونه يكون عجبك
اما بالنسبه للبوست فانا الحمد لله اللي كاتباه وعادة مش باحط حاجه منقوله ف المدونه الا لما بانوه بكده ف اخرها
شكرا مره تانيه